Calculul indicatorului roi.  Rentabilitatea investiției (ROI) - Metode de calcul

Calculul indicatorului roi. Rentabilitatea investiției (ROI) - Metode de calcul

Daca deja investesti in diverse proiecte de afaceri sau activitati de marketing (publicitate contextuala si alte metode de promovare), atunci acest articol ti se adreseaza special. Conține informații detaliate despre rentabilitatea investiției (ROI), care este unul dintre cei mai importanți parametri într-un mediu de afaceri.

Fiecare canal de publicitate (publicitate contextuală, bannere offline, distribuție de fluturași etc.) și unele dintre proiectele de business (startu-uri, proiecte de modernizare) necesită o monitorizare constantă a ROI. Acest lucru este necesar pentru îmbunătățirea eficienței și alocarea corectă a bugetelor. Datorită sistemelor actuale de analiză pe Internet, nu este dificil să obțineți date pentru analizarea ROI pe site. Pentru Direct, îl puteți personaliza.

Ce este rentabilitatea investiției (ROI)?

ROI(Return On Investment) este raportul rentabilității investiției, un indicator al rentabilității investiției. În termeni procentuali, demonstrează rentabilitatea (dacă valoarea este mai mare de 100%) sau pierderea (dacă valoarea este mai mică de 100%) a unei anumite sume de bani investite într-un anumit proiect. Următoarele date sunt utilizate pentru a calcula acest indicator:

  • Pretul produs (sau serviciu) - include absolut toate costurile pentru achiziționarea de piese pentru produse, livrarea la depozit, producția de mărfuri, salariile angajaților etc.
  • Sursa de venit- profitul final din vânzarea unui produs sau serviciu.
  • Valoarea investiției- suma totală a fondurilor care au acționat ca investiție, de exemplu, bugetul pentru publicitate contextuală.

Formula ROI (calcul ROI)


Există mai multe formule pentru estimarea indicelui ROI. Să începem cu cel mai simplu și mai popular, care este folosit de majoritatea proprietarilor de afaceri online. Poate fi folosit și pentru Yandex Direct:

ROI = (venit - preț de cost) / suma investiției * 100%

Scăzând costul din profit, obținem profitul final, adică câștigurile noastre reale. Raportul dintre profitul final și suma investiției arată de câte ori prima este mai mare decât a doua. Pentru comoditate, înmulțim cu 100% în ultimul pas. Dacă numărul rezultat este mai mic de 100, atunci investiția nu dă roade.
Dacă la precedentul adăugați o perioadă la calcul, apoi obțineți a doua formulă de calcul, care este folosită de finanțatori:

ROI (perioada) = (Suma investiției la sfârșitul perioadei + Venituri pentru perioada selectată - Valoarea investiției realizate) / Suma investiției realizate

Pentru a fi precis, această formulă calculează rentabilitatea pe perioada deținerii activului. Aplicând calculele în practică, puteți afla cât de mult a crescut volumul depozitului de fonduri până la sfârșitul perioadei în cauză.

Deoarece tu și cu mine trebuie să calculăm rentabilitatea investiției în direcția afacerilor mijlocii și mici, cele două formule prezentate mai sus vor fi suficiente. Vom vorbi exclusiv despre randamentul investițiilor pentru publicitate online, în special Yandex Direct. În continuare, voi arăta un exemplu de calcul pe prima formulă.

Un exemplu de calculare a rentabilității investiției folosind o formulă

Formula de mai sus are suficientă flexibilitate, prin urmare, calculul efectuat poate și trebuie detaliat. Cu alte cuvinte, rentabilitatea investiției poate fi calculată:

De exemplu, să luăm un magazin online de jucării mari de plus din Moscova, care vinde panda, ursul și iepurele de pluș. Yandex Direct are propria sa campanie de publicitate pentru fiecare produs. Ulterior, a fost calculat numărul de comenzi pentru fiecare dintre ele. Datele sunt prezentate mai jos:

Prin înlocuirea datelor de comandă pentru produsul „Panda” în formulă calculați rentabilitatea investiției:

ROI = (1000-600) * 8/2670 * 100% = 119,9%

La fel și pentru alte produse. Drept urmare, în ciuda faptului că marja din vânzarea Urșilor este mai mare, precum și a numărului de comenzi, campania publicitară „Căutare Urși” se află în pragul rentabilității investiției. Dar Panda de pluș cu cea mai mică marjă a arătat cele mai bune rezultate.

Rentabilitatea investiției a fost calculată folosind costuri fixe și venituri din vânzări, care este prețul de vânzare cu amănuntul al jucăriilor de plus.

Fiecare dintre voi poate produce calcule similareși identificați punctele forte și punctele slabe ale anumitor tipuri de reclame sau bunuri, mai ales că acum există grivne și așa mai departe în Direct. Pentru toți cititorii blogului, am pregătit o foaie de calcul Excel cu diverse opțiuni pentru formule. După descărcare, trebuie doar să înlocuiți datele dvs. Rentabilitatea investiției va fi calculată automat. Fișierul a fost încărcat pe Yandex.Disk.

Îmbunătățirea unei campanii de publicitate, numărând ROI!

Numai analiza rentabilității investiției nu produce niciun rezultat. Cel mai interesant lucru începe abia după efectuarea ajustărilor corespunzătoare la canalele de publicitate pentru care s-a făcut calculul. Acțiunile necesare sunt următoarele:

  1. Creșteți puterea campaniilor existente cu cea mai mare rentabilitate a numerarului. De exemplu:
    1. Creșteți poziția anunțului prin atribuirea uneia mai înalte.
    2. Măriți numărul de fraze cheie pe acest subiect.
  2. Reduceți puterea campaniilor de publicitate cu cel mai scăzut ROI. De exemplu:
    1. Reduceți numărul de interogări netranzacționale și de conversie redusă.
    2. Reduceți costul pe clic, rămânând în blocul selectat.
    3. Schimbați-vă textul publicitar adăugând prețul produsului la titlu.
    4. Reduceți procentul de consum pe site-urile tematice, dacă există.

Analiza ROI ar trebui efectuate lunar pentru a ține evidența indicatorilor actuali. În cele din urmă, acest lucru va oferi un avantaj incontestabil față de concurenții care nu păstrează statistici detaliate. Cunoașterea raportului de rentabilitate a investiției face posibilă creșterea rentabilității investiției prin distribuirea competentă a acestora.

Salutări, Alexander Bozhkov!

,

Calculul rentabilității investiției vă va ajuta să evaluați eficiența publicității și fezabilitatea asumării riscurilor în afacerea dvs.

Crearea unui magazin online, sau orice afacere similară, este adesea supusă anumitor riscuri și încercări. Campaniile de publicitate demonstrează clar care dintre ele au un randament ridicat al investiției și care, dimpotrivă, sunt ineficiente.

Investind timp, bani, efort și, adesea, toate cele de mai sus, vă așteptați la rezultate tangibile. De aici provine termenul ROI (Return on Investment), care este un indicator al rentabilității investiției. Într-un sens mai larg, rentabilitatea investiției este un indicator financiar care vă permite să estimați rentabilitatea anumitor costuri de investiție.

ROI= (Profit - costuri) / costuri * 100%

Această formulă vă ajută să analizați valoarea unei oportunități de creștere pentru afacerea dvs. pe internet.

Exemple de calculare a rentabilității investiției pentru diverse sarcini de afaceri

Acum ne vom uita la exemple despre cum să aplicăm această formulă în practică. Astăzi, nu există o metodă standard unică pentru calcularea sau aplicarea rentabilității investiției pentru comerțul electronic. De fapt, puteți calcula rentabilitatea investiției oricărei afaceri, așa cum se arată în exemplele următoare.

Exemplul #1. Obținerea unui împrumut pentru afaceri mici

Împrumuturile din această categorie finanțează totul, de la dezvoltarea unei noi linii de produse și achiziționarea de echipamente până la plata cheltuielilor de zi cu zi. Cu toate acestea, există vești proaste - astfel de împrumuturi nu sunt gratuite și trebuie să calculați în avans costul acestui tip de finanțare și modul în care utilizarea acestuia va afecta veniturile pe termen scurt și lung.

Afacerile se dezvoltă și, în același timp, devine dificil să controlezi disponibilitatea mărfurilor pe rafturile (virtuale). „Stoc epuizat” devine o apariție frecventă pe vitrinele magazinului tău online și trebuie să achiziționezi articole și echipamente suplimentare pentru a ține pasul cu cererea în creștere.

La efectuarea calculelor, se dovedește că pentru achiziționarea bunurilor este necesară o sumă de 55.000 de ruble. Vi s-a acordat un împrumut pe termen pentru această sumă cu o scadență de doi ani cu o dobândă fixă ​​de 15% și un comision de 3% la bancă pentru credit.

Astfel de comisioane de împrumut duc la concluzia că rata finală a dobânzii va fi de 18,13% (ceea ce sună destul de scump la prima vedere). 2 666 de ruble va fi plata lunară a acestui împrumut.

Cu toate acestea, toate calculele efectuate demonstrează că achiziționarea de echipamente suplimentare va crește veniturile companiei cu 6 000. Obținerea acestui împrumut nu va acoperi doar plățile lunare ale împrumutului, ci va aduce și venituri suplimentare de 3 333 de ruble.

Formula de calcul a rentabilității investiției pentru acest exemplu va arăta astfel: ROI = (3 333 - 2 666) / 2 666 = 0,25 sau 25%

În ciuda faptului că rata reală a dobânzii la împrumut depășește 18%, randamentul investiției de 25% vă va permite să obțineți profit suplimentar.

Exemplul #2. Reproiectarea site-ului

Designul unui magazin online poate crește sau, dimpotrivă, poate afecta negativ vânzările. De fapt, majoritatea cumpărătorilor online au încredere doar în designul unui site web. Ai putea crede că site-ul meu merge destul de bine! Și dacă investiția într-o reproiectare a site-ului web poate părea un lux inaccesibil – mai ales dacă nu aveți suficiente fonduri – trebuie să aveți în vedere potențialul profit și rentabilitatea investiției – acesta este rentabilitatea investiției.

Dacă te uiți la un exemplu în care pur și simplu am modernizat site-ul și i-am îmbunătățit interfața, poți vedea rezultate concrete.

O metodă relativ simplă de evaluare a rentabilității investiției într-o anumită situație este de a compara costul actualizării site-ului sau al soluțiilor de personalizare cu rentabilitatea investiției respective.

De exemplu, dacă scoateți o parte din bugetul anual al companiei și plătiți 4.000 USD pentru a vă actualiza magazinul la începutul noului an, venitul dvs. lunar va crește cu 294% (ca în exemplul Halo Headband) și va fi de USD 11.760 în ianuarie: (11.760 USD - 4.000 USD) / 4.000 USD), unde rentabilitatea investiției va fi de 194%.

Calcularea formulei ROI ($ 141120– $ 4000 / $ 4000) are ca rezultat un ROI de 3428%.

Astfel, reproiectarea site-ului web poate fi o idee foarte promițătoare dacă designul actual nu a fost actualizat de mult timp.

Exemplul nr. 3. Formula ROI pentru marketing

Marketingul este o parte integrantă a afacerii de comerț electronic. Este foarte important să vă asigurați că brandul este vizibil, există o legătură clară cu publicul țintă și investiția de marketing este folosită la maximum.

Există mai multe moduri diferite de a calcula rentabilitatea investiției din perspectiva marketingului. De exemplu, o creștere a vânzărilor unei anumite categorii de bunuri poate servi drept criteriu pentru eficacitatea unei anumite strategii de marketing. Să aruncăm o privire la mai multe canale de publicitate ca exemplu.

Merită să fiți atenți la care dintre canalele de publicitate aduce mare și care dintre ele aduc niveluri scăzute de venituri. În special, exemplul arată că este logic să trimiteți bugetul de direcționare al Vkontakte către Yandex.Direct sau SEO, dacă aceste canale încă se pot scala în proiectul dvs., deoarece oferă o rentabilitate mai bună a investiției (mai mult profit).

Calculul rentabilității investiției: beneficii subtile

În general, calcularea rambursării are o serie de avantaje financiare, dar merită luate în considerare o serie de beneficii intangibile atunci când investiți. Să ne uităm la câteva exemple pentru a ilustra acest lucru:

  • Exemplul # 1: Dacă un produs este epuizat tot timpul, există riscul ca compania să nu piardă doar venituri, dar este probabil să piardă și clienți (sau cel puțin, ratele de satisfacție ale clienților să scadă). Clienții trebuie să fie siguri că se pot baza pe magazinul dvs., altfel vor merge să caute produse în alte magazine.
  • Exemplul # 2: În comparație cu un site modernizat, un site învechit dă impresia de a fi nesigur și nesigur, ceea ce îi împiedică pe potențialii clienți să facă cumpărături la magazinul tău online. Mai mult, ele oferă instrumente pentru o lucru mai eficient cu site-ul. Ca rezultat, reproiectarea site-ului vă economisește timp prețios, site-ul devine mai centrat pe client și crește vânzările.
  • Exemplul # 3: Marketingul ajută la captarea atenției clienților potențiali, transformându-i de la consumatori (care au făcut o achiziție o singură dată) la cumpărători (care fac achiziții în mod regulat). Marketingul afectează, de asemenea, gradul de conștientizare a mărcii. Toate cele de mai sus indică importanța investiției în brand.

Este foarte important să gândiți mare, să nu vă limitați doar la latura financiară a conducerii unei afaceri pe Internet; experiență pozitivă și satisfacție a clienților, dezvoltare eficientă a mărcii, timp și efort - toate cele de mai sus trebuie luate în considerare atunci când se calculează rentabilitatea investiției.

Pentru a determina care dintre canalele de publicitate vă aduce cel mai mare profit și care dintre ele este neprofitabilă, trebuie să urmăriți în mod constant costurile de publicitate. Dar nu este suficient doar să știi cât ai cheltuit pe un anumit canal - este important să înțelegi dacă investiția în acesta se plătește. Poate plătiți, dar vânzările de pe acest canal nici măcar nu descurajează suma investită în el.

ROI este o abreviere, din engleză- randamentul investițiilor. Acesta este un coeficient care arată rentabilitatea investiției într-un anumit proiect (inclusiv publicitate). Exprimat de obicei în procente, mai rar îi puteți găsi expresia sub formă de fracție.

Se consideră un indicator bunROI 20% ... Dacă această cifră este mai mare de 1000%, ilustrează un succes uriaș.

Să presupunem că vine la tine un prieten care deschide un startup și îți cere 100.000 de ruble drept investiție. După un an, îți returnează 150.000. În acest caz, nu doar că ți-ai primit banii înapoi, dar ai și câștigat puțin.

  • Costul bunurilor;
  • venitul primit ca urmare;
  • suma investitiei.

ROI este folosit în primul rând în acele tipuri de afaceri în care vorbim despre investiții, investiții de bani în ceva - de exemplu, startup-uri.

Dacă vorbim de investiții în publicitate, atunci este mai corect să numim acest indicator ROMI - return on investment in marketing, adică return on investing in marketing. Cert este că este considerat în acest caz după o formulă simplă, excluzând cheltuielile, de exemplu, pentru logistică și așa mai departe.

Formula pentru calcularea rentabilității investiției în publicitate și marketing

Fiecare afacere modifică formulele pentru calcularea rentabilității investiției pentru sine. Sunt multe dintre ele, dar ne vom concentra pe cele mai elementare.

Cea mai simplă și mai comună formulă pentru calcularea rentabilității investiției este următoarea:

Venitul este înțeles ca profitul primit din activități de publicitate. Adică achizițiile acelor clienți care au venit la tine tocmai datorită reclamei. Sistemele moderne de analiză facilitează urmărirea și calcularea acestor date.

Un alt tip de această formulă:

ROI = (venit-cost) / suma investiției * 100%.

Această formulă este adesea folosită pentru a calcula.

Cu ajutorul ROI, puteți înțelege în ce perioadă va fi rentabilă investiția într-un anumit proiect. Cea mai simplă formulă este împărțirea costului de pornire la fluxul de numerar mediu anual pe care îl primește. Este cel mai potrivit pentru calcularea rentabilității investiției unui startup.

ROI (pentru perioada) = (numărul de investiții până la sfârșitul perioadei + venit pentru perioada-mărimea investițiilor) / mărimea investițiilor.

Dar prima formulă este cel mai des folosită - este flexibilă și foarte simplă. Cu ajutorul acestuia, puteți calcula rentabilitatea investiției:

  • în marketing pe internet în întregime;
  • într-un canal de publicitate separat (de exemplu, în);
  • într-un produs separat cu marjă mare;
  • pentru o nouă categorie de produse și multe altele.

Să încercăm această formulă și să calculăm rentabilitatea investiției pentru diferite canale de publicitate.

Exemple de calcul

Să analizăm situația. Aveți un magazin online și trei canale de publicitate: SEO, PPC și social media.

Pentru prima lună, ați făcut o analiză și ați văzut că (cifrele sunt aproximative și departe de realitate :)):

Acum calculăm rentabilitatea investiției pentru fiecare canal individual.

ROI SEO = (7000-5000) / 5000 * 100% = 40%.

ROI SMM = (5000-3000) / 3000 * 100% = 67% (rotunjit în sus).

ROI PPC = (25000-10000) / 10000 * 100% = 150%.

Drept urmare, vedem o imagine foarte interesantă. Dacă compari optimizarea pentru motoarele de căutare și rețelele sociale, la început părea că SEO este mai profitabil. Și de acolo au venit mai mulți clienți, iar și veniturile sunt mai mari. Dar dacă calculezi rentabilitatea investiției, atunci SMM s-a dovedit a fi mai profitabilă, aici am returnat mai multă investiție. Dacă acordăm atenție verificării medii, atunci totul devine mai clar - avem clienți de mai bună calitate din rețelele sociale.

Publicitatea contextuală s-a plătit de la sine cel mai bine - aiciRentabilitatea investiției este de 150%, iar acest canal are cei mai mulți clienți. Dar atenție la nota medie: 25.000 / 100 = 250 de ruble, în timp ce un client de pe rețelele sociale ne aduce 1.000 de ruble.

În acest caz, trebuie să vă gândiți cum să creșteți investițiile în SMM și cum să stimulați clienții care provin din publicitatea contextuală să cumpere mai mult. Poate fi necesar să vă regândiți strategia publicitară, anunțurile sau paginile de destinație.

Pentru a face acest lucru, trebuie să sapi mai adânc. Dar chiar și o simplă calcul greșit a eficienței fiecărui canal a arătat deja care dintre ele este mai eficient și care nu funcționează încă în vigoare. Deși toate dau roade - și asta e un lucru bun.

Încercați să testați canalele dvs. de publicitate în acest fel. Sunt multe lucruri care te pot surprinde.

Am lansat o nouă carte, Content Marketing on Social Media: How to Get In the Heads of Subscribers and Fall in Love with Your Brand.

Aboneaza-te la

Mai multe videoclipuri pe canalul nostru - învață marketing pe internet cu SEMANTICA

Valoarea rentabilității investiției în marketing

În ultimii câțiva ani, publicitatea online a luat o mușcătură de pe piețele de radio, tipărire și televiziune, iar orice bacterie de drojdie va invidia rata de creștere. Milioane de bugete pentru context nu au surprins pe nimeni de mult timp, așa că fiecare agent de publicitate își pune o întrebare rezonabilă: cum să calculăm mai exact eficiența investițiilor în publicitate și, bineînțeles, să creștem această eficiență la înălțimi cosmice.

CR = numărul de clienți potențiali sau comenzi sau acțiuni vizate / numărul de trafic vizat * 100%

Ați primit 100 de accesări, numărul de trafic vizat este de 1.000, apoi conversia este de 10%.

Și care poate fi concluzia privind rentabilitatea canalului de publicitate din formula de mai sus? Da, niciunul.

Nu există un șablon universal pentru alegerea KPI-urilor: o anumită metrică sau chiar un set de metrici este potrivit pentru fiecare tip de activitate într-o situație specifică.

O poveste despre toți KPI-urile care există în natură te va face să căsci, așa că i-am selectat pe cei mai populari dintre ei, cei care sunt cel mai des folosite pentru a analiza eficiența campaniilor de publicitate pe internet.

Câteva exemple de calcul KPI pentru curioși

  1. CPA (Cost per action) - costul unei acțiuni.

CPA ne permite să stabilim costul unei acțiuni vizate.

  1. CPO (cost per comandă) - costul comenzii

Aici numărăm deja cât ne costă achiziția.

  1. ROI (return of investment) - rentabilitatea investiției. Coeficient-hit! Vă permite să evaluați rentabilitatea investiției în publicitate.
  1. Valoarea vizitei. Coeficientul este de neprețuit pentru determinarea sumelor licitate în campaniile publicitare.

Formulă:

Valoarea vizitei = Venit / Număr de vizite

  1. DRR (cota din costurile de publicitate). Această valoare este iubită de comercianții cu amănuntul online.

Am lăudat rentabilitatea investiției cu un motiv. Vă voi spune mai multe despre asta mai jos.

Acum, de fapt, despre rentabilitatea investiției în publicitate.

La prima vedere, calculul ROI arată ca o formulă simplă despre care am vorbit la început: venituri - costuri / cheltuieli * 100. Dar nu totul este atât de simplu.

În mod ideal, trebuie să deduceți nu numai costurile de publicitate din venituri, ci și costul total al produsului (costul de fabricație, transport, salariile angajaților etc.). Este pur și simplu necesar să luați în considerare acești parametri suplimentari dacă sarcina dvs. este să determinați rentabilitatea investiției cu exactitate.

Un mod mai simplu

Este folosit de mulți agenți de marketing pe internet, inclusiv atunci când lucrează cu publicitate online:

Iată pentru claritate:

(800 de miliarde USD în venituri - 400 miliarde USD în costuri publicitare) / 400 miliarde USD în costuri publicitare * 100 = 100%

Este foarte simplu și clar, poți număra totul în mintea ta.

Dacă numărul dvs. a ieșit pozitiv, atunci putem presupune că investiția a dat roade, dacă ceva a mers prost negativ :(

Mod avansat

Adăugați o perioadă la formulă:

ROI (perioada) = (Investiția la sfârșitul unei perioade date + Venituri pentru o perioadă dată - Valoarea investiției realizate) / Suma investiției realizate

Îngrămădit. Dar formula arată clar cât de mult a crescut suma fondurilor investite până la sfârșitul perioadei calculate.

De ce trebuie să calculați rentabilitatea investiției

  • un canal de publicitate (Direct, de exemplu);
  • mai multe canale de publicitate (toată publicitate pe Internet);
  • un produs separat (noptiera);
  • grupe de produse (mobilier de casă).

Astfel, oricine poate identifica punctele forte și punctele slabe ale campaniei de publicitate pentru un anumit serviciu sau produs. Datorită sistemelor moderne de analiză web, obținerea datelor pentru analiza rentabilității investiției a devenit mai ușoară, dar există totuși dificultăți. Puteți seta obiective care urmăresc vânzările în Google Analytics și Ya.Metrike, dar dacă clientul dvs. nu este pregătit să vă dezvăluie marginalitatea produsului (sau cât a câștigat) sau nu vă permite să transferați aceste date în analytics sisteme, atunci nu veți putea calcula rentabilitatea investiției.

Desigur, analiza fără acțiuni ulterioare nu va da nimic. Acesta este un super impuls pentru eficiența muncii.

Distracția este că nu întotdeauna produsele consideră clientul că ar trebui să aducă rentabilitatea maximă a investiției. Și aici formula magică a rentabilității investiției vă va scuti de la irosirea banilor.

Înarmat cu cunoștințele despre ROI și capacitatea de a calcula rentabilitatea investiției, specialistul PPC își va dedica toată pasiunea acelor campanii publicitare care arată cea mai mare rentabilitate a fondurilor. Dacă noptiere se vând mai bine decât puf-urile, el va concentra atenția maximă pe noptiere, va crește CPC-ul și va promova reclamele în cele mai bune poziții. Și în campaniile cu un ROI modest, el va economisi rublele câștigate cu onestitate prin stabilirea unui cost pe clic scăzut și reducerea numărului de reclame și, de asemenea, va schimba textele și va face o grămadă de alte manipulări utile.

Drept urmare, banii sunt distribuiți corect și profitul din campanii crește.

Sfat: faceți din analiza rentabilității investiției un ritual lunar.

ROI (rentabilitatea investiției) este rata de rentabilitate a investiției. Vă permite să calculați eficiența investiției unei companii. În articol vă vom spune mai detaliat ce este ROI, cum să-l calculăm, vom da formule și exemple de calcul.

În acest articol, veți învăța:

Ce este rentabilitatea investiției

ROI este o măsură a rentabilității investiției care este utilizată pentru a măsura rentabilitatea investiției. Reflectă profitabilitatea proiectului ca procent - dacă valoarea este mai mare de 100%, sau rata pierderilor - dacă valoarea este mai mică de 100%.

Problema evaluării propunerilor alternative devine deosebit de importantă în contextul resurselor financiare limitate. Înainte de a investi bani, investitorii determină fezabilitatea și eficiența așteptată a investițiilor lor, pentru care calculează rentabilitatea investiției (ROI).

Formula de calcul al ROI

Există mai multe formule pentru calcularea rentabilității investiției. Cele mai utilizate sunt următoarele:

ROI = (Venit - Cost) / Suma investiției * 100%

Pentru a calcula rentabilitatea investiției, sunt necesare următoarele date:

  • cost - costul achiziționării de materii prime și consumabile, livrare, producție, costuri de marketing și publicitate etc.;
  • venit - profitul final din vânzarea unui produs sau serviciu;
  • suma investiției - suma de bani investită.

Valoarea normativă a raportului de rentabilitate a investiției

Raportul dintre profit și valoarea investiției arată de câte ori prima este mai mare decât a doua. Dacă valoarea rezultată este mai mică de 100, atunci investiția nu va fi rentabilă (vezi și).

Exemplu de calcul al ROI

Luați în considerare, folosind un exemplu condiționat, o comparație a rentabilității investiției în dezvoltarea a trei tipuri de produse:

Investitii in dezvoltare

Cantitate

Pretul

Produsul 1

Produsul 2

Produsul 3

Calcule:

Produsul 1 = ((1 350 - 1012) * 9) / 2 804 = 108,5%

Produsul 2 = ((1 450 - 1015) * 11) / 4 600 = 104%

Produsul 3 = ((980 - 755) * 8) / 1.581 = 113,9%

Rezultatele calculului indică faptul că Produsul 2 are cea mai mare valoare din punct de vedere al profitabilității marginale și aduce mai mult profit în termeni absoluti, dar randamentul investiției în acesta este cel mai scăzut. Dar Produsul 3 cu cea mai scăzută rentabilitate marginală a arătat cele mai bune rezultate în ceea ce privește eficiența investiției. Managerii pot ajusta politica de promovare a produsului: creșterea volumelor pentru Produsul 3, optimizarea costurilor pentru a crește profitabilitatea marginală. În același timp, este important să se mențină un echilibru pentru ca activitatea și o creștere a investițiilor în Produsul 3 să nu conducă la o scădere a ROI. Pentru aceasta, este important să o calculăm în mod continuu și să monitorizăm dinamica, luând decizii de management în timp util. ...

Estimarea profitabilitatii pentru perioada

Dacă adăugați o perioadă la formula anterioară, atunci vă va permite să estimați profitabilitatea pentru perioada de deținere a activului și cât de mult a crescut suma fondurilor investite până la sfârșitul perioadei:

ROI = (Investiția totală la sfârșitul perioadei + Profitul perioadei - Valoarea investiției în perioada) / Valoarea investiției în perioada * 100%

ROI = (Profit + (Preț de vânzare - Preț de achiziție)) / Preț de achiziție * 100%

unde profitul este venitul primit pe întreaga perioadă de proprietate a activului (capitalului);
Prețul de cumpărare este prețul la care activul (capitalul) a fost achiziționat;
Prețul de vânzare este prețul la care activul (capitalul) va fi vândut la sfârșitul perioadei de deținere.

Formula ROI pentru calcularea eficacității reclamei

În industria publicității, rentabilitatea investiției este utilizată pentru a măsura campaniile publicitare individuale. În acest caz, se folosește un calcul simplificat care nu ia în calcul costurile de achiziție, logistică, salarii etc. Doar costurile campaniei publicitare sunt incluse în estimare. Având în vedere acest lucru, este mai corect să numim indicatorul ROMI (rentabilitatea investiției de marketing), deoarece el evaluează eficacitatea investiţiilor de marketing. Formula de calcul arată astfel:

  • marginea sau marginea (vezi de asemenea calculul și analiza profitului în marjă prin exemplu );
  • bugetul campaniei de publicitate;
  • venituri dintr-o campanie de publicitate.

Dacă valoarea indicatorului este mai mare de 100%, atunci aceasta înseamnă că investiția în publicitate a dat roade pe deplin și a făcut profit. Dacă valoarea este de 100%, ați câștigat de două ori mai mult decât ați investit în campania publicitară. O valoare negativă sugerează contrariul - investițiile în publicitate nu au fost eficiente.

Exemplu de calcul ROMI

Să calculăm valoarea ROMI de exemplu, dacă știm rentabilitatea marjei (%):

  • rentabilitatea marjei 25%,
  • publicitate costă 190 de mii de ruble,
  • venit 970 mii ruble.

Rezultat: Profit brut = 970 * 0,25 = 242,5 mii de ruble.

ROMI = (242,5 - 190) / 190 * 100% = 27,6%

Indicatorul ROMI are erori, deoarece nu ia in calcul toate cheltuielile afacerii in timpul campaniei de publicitate. Dar în acest caz, dinamica schimbărilor este importantă - acesta este un indicator obiectiv. Această analiză se recomandă să fie efectuată cel puțin o dată pe lună. Urmărind rentabilitatea investițiilor, devine posibilă alocarea lor mai competentă pentru a crește rentabilitatea investiției.

Care este diferența dintre ROI și ROMI

Diferența dintre cei doi indicatori ROI și ROMI este că ROI este cel mai general concept și arată eficiența oricărei investiții. ROI este de fapt un indicator financiar, dar marketerii au adoptat acest coeficient și au început să-l folosească la evaluarea campaniilor individuale de marketing, în urma căruia a apărut un caz mai special - indicatorul ROMI - rentabilitatea investiției în marketing.

Analiza ROI

ROI este un indicator relativ; într-o analiză comparativă a mai multor obiecte de investiții, ajută la identificarea obiectului care va aduce cea mai mare rentabilitate a investiției. În același timp, în termeni absoluti, indicatorii de profit ai altor proiecte pot fi mai mari.

După clasarea proiectelor, devine evident care dintre ele necesită dezvoltare și promovare ulterioară și care ar trebui suspendate.

Vorbind despre structura ROI, există patru categorii de potențial profit pe care o companie le poate primi ca urmare a unui proiect:

  • reducerea intensității forței de muncă (costuri cu forța de muncă);
  • reducerea costurilor de capital (reducerea costului materialelor, papetăriei, costurilor de tipărire, costurilor cu energia etc.);
  • o creștere a productivității muncii (realizată de obicei din implementarea unor soluții care duc la o scădere a timpului de oprire forțat a sistemului sau la o creștere a eficienței îndeplinirii anumitor sarcini);
  • profitul afacerii (de regulă, aceasta este o creștere a profitului real al companiei, care poate fi realizată prin creșterea nivelului vânzărilor, creșterea profitului de la un client etc.).

Adeseori apare întrebarea - de ce să folosiți patru categorii diferite pentru a calcula rentabilitatea. Raspunsul este simplu: fiecare dintre categorii serveste la arata un aspect important al indicatorilor relativi de venituri/cheltuieli. Împreună, vă permit să evaluați cu exactitate succesul proiectului în ansamblu.

Avantajele și dezavantajele ROI

Dezavantajul serios al rentabilității investiției este că nu ține cont de momentul profitului. De fiecare dată când banii sunt investiți într-un proiect, acesta este „conservat” până când începe să facă profit. Banii strânși într-un proiect nu pot fi investiți în altul. Prin urmare, investitorii trebuie să ia în considerare beneficiile de a câștiga bani din investiții mai devreme pentru a avea resurse pentru alte investiții.

Există și alte dezavantaje:

  1. Calculul se bazează pe profitul contabil, care poate depinde de diferite metode contabile.
  2. ROI este o măsură relativă și, prin urmare, nu ia în considerare valoarea investiției.
  3. Durata proiectului nu este luată în considerare
  4. Valoarea în timp a banilor este ignorată.

Cu toate acestea, acest coeficient are și avantaje:

  • Calculele sunt simple și se pot face destul de repede.
  • Este folosit conceptul binecunoscut de măsurare a profitabilității ca procent.
  • Profitul contabil poate fi ușor calculat din situațiile financiare.
  • Acoperă întreaga durată a proiectului.
  • Managerii și investitorii sunt obișnuiți să gândească în termeni de profit și, prin urmare, această metodă este mai de înțeles pentru ei.

concluzii

Pentru a evalua pe deplin eficacitatea investițiilor investiționale din punctul de vedere al proprietarului, investitorului, băncii sau autorităților guvernamentale, este necesar să se ia în considerare diferitele componente ale proiectului. Dacă se formează un singur set de indicatori de performanță, poate exista riscul unei prezentări inadecvate a proiectului din punctul de vedere al altor părți interesate.