ROI arány és jelentése.  A ROI kiszámítása

ROI arány és jelentése. A ROI kiszámítása

A befektetés megtérülése az egyik alapvető gazdasági mutató, amelyre a befektetők és a vállalkozók támaszkodnak egy vállalkozás, pénzügyi eszköz vagy egyéb eszköz teljesítményének értékelése során. Mivel a befektetések hosszú távú befektetéseket jelentenek, a potenciális üzleti angyalnak fontos tudnia, hogy befektetései milyen gyorsan térülnek meg, és milyen bevételt hoznak a jövőben.

Miért számítják ki a ROI-t?

A befektetés megtérülési mutatóját vagy ROI-t (Return On Investment) a vállalkozók és a befektetők folyamatosan figyelemmel kísérik egyetlen egyszerű cél érdekében: annak meghatározása, hogy egy eszköz mennyire hatékonyan termel bevételt.

ROI – A befektetés megtérülési aránya

A ROI meglehetősen sokoldalú módja annak, hogy megtudja:

  • érdemes-e befektetni egy bizonyos startupba;
  • mennyire indokolt a vállalkozás korszerűsítése vagy bővítése;
  • mennyire hatékony egy offline vagy online hirdetési kampány;
  • vásárolni kell-e egy bizonyos kampány részvényeit;
  • hogy indokolt-e a befektetési alapban való részesedés megszerzése stb.

A mindenki számára szabadon elérhető és elemzésre elérhető indikátorok segítségével könnyedén kiszámíthatja a ROI együtthatót és levonhatja a megfelelő következtetést. Ha a ROI kevesebb, mint 100%, akkor ez a pénzügyi eszköz nem hatékony. Ha több mint 100, akkor hatásos.

Általában a következő adatok elegendőek a számításokhoz:

  • a termék költsége (nem csak az előállítás költségeit, hanem az alkalmazottak díjazását, a raktárba és az értékesítési pontba történő szállítás költségeit, a biztosítást és így tovább is tartalmazza);
  • bevétel (vagyis közvetlenül egy termék vagy szolgáltatás egy egységének eladásából származó nyereség);
  • beruházás összege (az összes befektetés teljes összege, például reklám- vagy prezentációs költségek);
  • az eszköz ára a vásárláskor és az eladáskor (ez a mutató nem az üzletemberek számára fontosabb, hanem a befektetők számára, akik egy eszköz - részvény, valuta, részvény - árfolyamának ingadozásait használják fel. üzlet, és így tovább – továbbértékesíteni és nyereséget elérni).

Az üzletemberek számára a termékek elemzésekor a ROI számításának különös jelentősége van. Az áruk vagy szolgáltatások széles választéka esetén az elemzők az egyes árucsoportokat különféle mutatók szerint elemzik. Ennek eredményeként, leegyszerűsítve, kiderül, mi fogy rosszabbul és mi fogy jobban. Néha az üzlettulajdonosok érdekes felfedezéseket tesznek maguknak. Kiderülhet tehát, hogy az alacsony haszonkulcsú termékek több bevételt hoznak, mint a magas haszonkulcsok, bár az abszolút számokban kifejezett jelentések szerint minden másképp néz ki.

Az elért eredményektől függően cselekvési stratégiát dolgozhat ki: erősítse meg azokat a pozíciókat, ahol a legmagasabb ROI a még nagyobb profit elérése, vagy „húzza fel” a gyenge pozíciókat, hogy az üzlet egészét „felhúzza”.

Számos képlet létezik a ROI kiszámítására. A befektetők és marketingszakemberek által használt legegyszerűbb így néz ki:

ROI = (bevétel - költség) / befektetés összege * 100%.

Ugyanez a képlet kissé eltérő módon fejezhető ki, ha olyan pénzügyi eszközöket kell értékelnie, amelyek költsége idővel változik (például részvények):

ROI = (befektetés megtérülése - befektetés összege) / befektetés összege * 100%.

Ezeket a képleteket rövid távra tervezték, vagyis egy adott időszakra a hatásfok kiszámítására szolgálnak. De gyakran előfordul, hogy a ROI együttható pontosabb értékéhez pontot kell hozzáadni. Ezután ezeket a képleteket a következő formává alakítjuk:

ROI \u003d (Beruházás összege az időszak végén + A kiválasztott időszak bevétele - Beruházás összege) / Beruházás összege * 100%.

Egyes pénzügyi eszközök esetében a következő képlet a megfelelőbb:

ROI = (Profit + (Eladási ár - Vételi ár)) / Vételi ár * 100%.

Így ezek a képletek kellően rugalmasak ahhoz, hogy különféle értékeket helyettesítsenek, és különböző helyzetekben felhasználják őket különböző pénzügyi eszközökhöz.

Az egyik egyszerű példa a megtérülési együttható kiszámítására, amikor össze kell hasonlítania a különböző termékek értékesítésének hatékonyságát egy üzletben.

Például (az áruk és az árak feltételesek).

A ROI kiszámításához a következő képletet használtuk: ROI = (nyereség - költség) * vásárlások / kiadások száma * 100%.

A beérkezett adatok elemzése sok érdekes felfedezést készít az üzlet tulajdonosa számára. Tehát a kerékpárok eladása számára egyértelműen veszteséges, a robogók nyereségesek, és a korcsolya nem hoz semmilyen kiadást vagy bevételt.

A "gyenge" helyzet kijavításához vagy csökkentenie kell a költségeket (például olcsóbb szállítót kell találnia), vagy növelnie kell az eladási árat. Ami a korcsolyákat illeti, akkor gondolkodni kell rajta. Ha nyár van, a kis eladások számát az indokolhatja, hogy „szezonon kívül” van. Ősszel ismét szükség lesz hasonló megfigyelésre.

A részvények esetében a ROI együttható kiszámítása a következőképpen történik.

A képletet használjuk: ROI = (osztalék + (eladási ár - vételár)) / vételár * 100%.

A fenti táblázat elemzéséből a részvényes több következtetést is levonhat. Hiába emelkedhetne egy részvény árfolyama, az osztalék elmaradása alacsony ROI-t eredményez, annak ellenére, hogy a tranzakció összességében nyereségesnek tűnik. Ezzel szemben az osztalékfizetés nagy megtérülést eredményezett annak ellenére, hogy egy részvény értéke csökkent.

Ez a példa tökéletesen illusztrálja a részvényekbe történő befektetés alapelvét: azok hosszú élettartamát.

A ROI előnyei és hátrányai

A ROI segít a befektetőknek és a potenciális üzlettulajdonosoknak felmérni, mennyire hatékony egy projekt. Minél magasabb a ROI, annál vonzóbbnak tűnik a projekt a többi pénzügyi piaci szereplő szemében.

Ezenkívül a jövedelmezőségi indexnek számos kifejezettebb előnye van:

  • figyelembe veszi az időtényezőt, vagyis az eszközök értékének időbeli változását, a mérés során kapott nyereséget;
  • figyelembe veszi a befektetésekből származó összes hatást, és nem csak a rövid távú nyereséget;
  • lehetővé teszi a különböző termelési vagy értékesítési léptékű projektek megfelelő értékelését ugyanazon a szinten, például egy nagy gyár és egy kis műhely, egy divatos kézitáskákat árusító butik és egy ruházati hipermarket;
  • lehetővé teszi, hogy a képletben figyelembe vegye a kölcsönzött pénzeszközök felhasználásáért fizetendő kamatot;
  • egy rugalmas képlet lehetővé teszi a különféle mutatók használatát és az igények függvényében történő módosítását.

Ez az arány azonban nem mentes a hátrányoktól:

  • a ROI önmagában nem ad értékelést egy vállalkozás vagy egy pénzügyi eszköz jövedelmezőségéről (ami jól látható a részvények példáján);
  • a ROI együttható nem veszi figyelembe a pénz leértékelődésének hatását;
  • lehetetlen megjósolni az infláció százalékos arányát, ezért a hosszú távú előrejelzések meglehetősen homályosak (de támaszkodhat az átlagos éves inflációs százalékra).

A ROI érték más mutatókkal együtt lehetővé teszi, hogy ésszerűen felmérje, mennyire lesz jövedelmező egy pénzügyi eszköz, és megéri-e kockáztatni a pénzét és az idejét a következő projektbe való befektetésre.

A vállalkozók számára fontos a reklámkampányok hatékonyságának és megtérülésének mérése. Ennek egyik módja a ROI (befektetés megtérülése) figyelembe vétele. Találjuk ki, hogyan számoljuk meg – példaként egy infografikával.

Van egy egyszerűsített képlet, amelyet a legtöbb vállalat általánosan elfogadott. Nem veszi figyelembe a pénzügyi és számviteli költségeket (logisztikai költségek, irodaszerek, fizetések stb.). Csak a hirdetési költségeket és a reklámkampányból származó nyereséget vesszük figyelembe. Ennek ismeretében helyénvaló a mutatót ROMI-nak (marketingbefektetés megtérülése) nevezni, mivel ez a marketingbefektetés megtérülését tükrözi.

Láttam ennek a képletnek más változatait is – a végén minden vállalkozás módosít egy kicsit saját magának. Az alábbiakban tehát csak egy a lehetőség közül.

Mi szükséges a ROI (ROMI) kiszámításához?

  • margó vagy jelölés;
  • hirdetési kiadások;
  • reklámkampány bevétel.

Arra koncentrálunk, hogy a ROMI képlet nem vesz figyelembe minden üzleti adatot, ezért bizonyos hibákat tartalmaz.

További magas ROMI marketingcikkekért és promóciós történetekért a blog olvasói a következőket kapják:

Küld

Hogyan számítsuk ki a ROI-t (ROMI), ha ismerjük az árrést?

Bruttó nyereség = Bevétel (az e-kereskedelem szerint) * Árrés

Bruttó nyereség - minden nyereség, kivéve a pénzügyi és számviteli költségeket (logisztikai költségek, irodaszerek, fizetések és így tovább). Például:

  • Árrés: 25%.
  • Reklámköltés: 1851 dollár.

Bruttó nyereség = 9209 USD * 0,25 = 2302,2 USD. ROI (ROMI) a bruttó nyereségre = (2302,2 - 1851) / 1851 * 100% = 24,3%. A reklámkampány teljes mértékben megtérült, és a kiadások 24%-át hozta meg.

Hogyan számítsuk ki a ROI-t (ROMI), ha ismerjük a jelölést?

Bruttó Profit = Bevétel (az e-kereskedelem szerint) – Költség

Ebben az esetben a bruttó nyereséget az önköltségi áron keresztül vesszük figyelembe, mivel nem ismerjük az árrést. A költség kiszámításához használja a következő képletet:

Költség = bevétel / felár

Ha a felár 33%, akkor a képletben ezt 1,33-nak tekintjük. Pontosításképpen: a bevétel 133% felárral (100% költség + 33% felár = 133%), innen kaptuk az 1,33-as számot. Példa:

  • Ügyfél szerinti felár: 33%.
  • Reklámköltés: 1851 dollár.
  • Bevétel az e-kereskedelem szerint: 9209,3 USD.
  • Önköltség = 9209,3 USD / 1,33 = 6924,2 USD.

Bruttó nyereség = 9209,3 USD – 6924,2 USD = 2285,1 USD. ROI (ROMI) a bruttó nyereségre = (2285,1 - 1851) / 1851 * 100% = 23%. A ROI (ROMI) számításának különbségére a jelölésen és a margón keresztül figyelhet. Ennek oka a százalékpontatlanság. A 33%-os felár nem jelenti pontosan a 25%-os árrést. Minden hirdetési költséget figyelembe kell venni az ügynökség jutalékának figyelembevételével.

Probléma a telefonos rendelésszámlálással

Ha a telefonhívásokat nyomon követi, akkor az e-kereskedelmi adatok szerinti bevételhez hozzá kell adni a hívásokból származó bevétel százalékos arányát, és a költségoszlopban figyelembe kell venni a telefonbeszélgetések költségeit. Ha a telefonhívások nyomon követése nem történik meg, és nem tudjuk pontosan, hogy hány rendelés és mennyi érkezett telefonon, akkor a ROI számításánál jobb jelezni, hogy a számítás nem veszi figyelembe a telefonhívásokat. Sokan vitatkoznak a képlet helyességéről, de gyakran nem lehet minden adatot megtudni az ügyféltől.

következtetéseket

A képlet általános képe: ROI = (Profit − Promóciós ráfordítás) / Promóciós ráfordítás * 100%. De érdemes emlékezni a hibákra, mivel a képlet nem veszi figyelembe a vállalkozás összes költségét a kampány során. A változások dinamikája azonban objektív mutató. Tegyük fel, hogy a 20%-os profitnövekedés jó mutató, de az 1000%-os profit kivételes siker. Emlékeztetünk még egyszer, hogy helyesebb ezt a mutatót nem ROI-nak, hanem ROMI-nak nevezni, de azért elég zavar van :)

Értékesítési generátor

Az anyagot elküldjük Önnek:

Ma már nehéz olyan embereket találni, akik ne ismernék a régi szlogent: "A reklám a kereskedelem motorja". Ha azonban a reklámba fektetett pénzeszközök nem hozzák meg a várt eredményt, vagy hatékonysága általában „nulla”, akkor ez a mondat akaratlanul is kétségeket ébreszt. Megszabadulni ezektől a kétségektől segít a ROI-ban (befektetésarányos megtérülés). Cikkünkben elmagyarázzuk ezt a fogalmat, és beszélünk a megtérülés kiszámításáról.

Ebből a cikkből megtudhatja:

  1. Mi a ROI számítás és szükséges-e?
  2. Számos számítási példa
  3. Hogyan számítsuk ki a marketing hatékonyságát az összetett piacokon

Egyáltalán szükséges-e ROI-t számolni, és mit fog ez adni?

ROI a befektetés megtérülését mutató arányszám. Vagyis a befektetések sikerességének mutatója. Tekintettel arra, hogy blogunk témája a „marketing”, szót ejtünk a marketingben a megtérülésről, adunk egy képletet és példákat, amelyek alkalmasak ezekre a számításokra. Az amerikai marketingesek ezt ROMI-aránynak nevezik.

Először is javasoljuk az üzletemberek 3 típusának meghatározását:

  1. Ilyen arányról még nem hallottam.
  2. Hallották, de biztosak a haszontalanságában, ezért soha nem gondolkodtak azon, hogyan számítsák ki a roi-t.
  3. Tudnak a ROI-ról, és biztosak abban, hogy ez az üzlet alapja.

Nem igyekszünk igazolni vagy cáfolni ezt a mutatót, hiszen a témában zajló vita folytatódik, nagyon sok cikk született, amely egy-egy álláspontot támogat. Véleményünk az, hogy a marketingben egyszerűen meg kell számítani a ROI-t.

Elfogadom, ha helyesen használja a reklámot, akkor összehasonlítható egy nyomdával: több befektetés - több kapott. Tudja, hogyan jelenik meg a ROI egy marketing prezentációban? "100 rubelt cserélek 500-ra." Kicsit naiv, de az eredménynek pont ilyennek kell lennie.

Az üzleti életnek számos olyan területe van, ahol a ROI hatékonysága tagadhatatlan:

  • Közvetlen értékesítés(postai küldemények, megrendelések az oldalon vagy katalógusokon keresztül). Ebben az esetben a ROI segít összehasonlítani a befektetés nagyságát az alsó sorban. Ha tudja, hogyan kell kiszámítani a megtérülést, akkor megérti, hogyan befolyásolhatja az értékesítési görbét a teljesítmény növelése érdekében.
  • Értékesítési promóció(akciók és kedvezmények lebonyolítása). Ha összehasonlítja az elvégzett tevékenységek mutatóit, akkor a ROI kiszámításával látni fogja azok hatékonyságát, és le tudja vonni a megfelelő következtetéseket.
  • A fogyasztói lojalitás növelése(az adatok azonosítása a hosszú távú együttműködés kialakításához). Jó példa erre az automatizált rendszerek, amelyek adatokat gyűjtenek az ügyfelek viselkedési mintáiról. Ha üzleti képviselőkkel kíván együttműködni, akkor tudnia kell, hogyan kell kiszámítani a megtérülést bizonyos termékekre vagy bizonyos ügyfelekre vonatkozóan.
  • Visszacsatolás létrehozása(vevői kérésekre válaszolva). Ebben az esetben Ön képes lesz meghatározni, hogy a fogyasztók elégedetlenségét mennyire hatékonyan semlegesíti. Például a probléma megoldása (a követelések megszüntetése) után az ügyfél továbbra is az Ön cége szolgáltatásait veszi igénybe. Szinte lehetetlen azonban olyan mutatót kiszámítani, amely a hosszú távú tervezés alapját képezheti.

Felsoroltuk azokat az eseteket, amikor a ROI alkalmazása a leghatékonyabb. A marketingeseknek emlékezniük kell arra, hogy szinte lehetetlen abszolút megbízható adatokhoz jutni. Ennek az az oka, hogy számos tényező befolyásolja az értékesítési görbe ingadozását (például az ország politikai és gazdasági helyzete, a potenciális ügyfelek társadalmi helyzete stb.).

Hogyan számítsuk ki a ROI-t a marketingben a képlet segítségével

A ROI kiszámításához használt képlet meglehetősen egyszerű. Szükséged lesz bizonyos "kezdő" adatokra:

  • az áruk/szolgáltatások költsége;
  • kapott nyereséget;
  • hirdetési költségek összege.

A befektetés megtérülésének kiszámításához le kell vonni a költségeket a nyereség összegéből, majd az eredményt el kell osztani a kiadások összegének 100%-kal szorozva. Más szavakkal, a megtérülés kiszámításának képlete a következő:

ROI = (bevétel - költségek) / költségek * 100%


Nyújtsa be jelentkezését

Néhány példa a ROI kiszámítására

Meglehetősen sok üzletember szembesül azzal a problémával, hogy válassza ki a ROI kiszámítására szolgáló képletet. Mi kell egy marketingesnek? Nézzünk meg néhány példát, ami után felfedjük a számítások titkát, aminek ismerete lehetővé teszi, hogy 10 másodperc alatt megtudja az Önt érdeklő indikátort (ráadásul előfordulhat, hogy nem érti a lényeget, és nem használj számológépet).

Példa a befektetés megtérülésére

Tegyük fel, hogy egy bizonyos hirdetési csatornát használ a termékeivel való megismerkedéshez, például egy hirdetési bejegyzést a VK népszerű embereinek oldalain. Nem megyünk bele a részletekbe: hány bejegyzést használtál, és mi volt az üzenet. A lényeg az, hogy a VKontakte hirdetése az volt, eredményét a következő mutatók fejezik ki:

  • 12 ezer rubel - hirdetési költségek.
  • 76 ezer 700 rubel. - a beruházások megtérülése.

ROI = (76 700 - 12 000) / 12 000 * 100% = 539%

Így a csatorna hatékonysága 539% (a ROI-t százalékban számoljuk). Nagyon tisztességes eredményt látunk: 1 elköltött rubelért 5 rubelt kaptunk. 40 kop. Az eredmény, ahogy mondani szokás, "nyilvánvaló"!

Példa a beruházás megtérülésére, figyelembe véve az önköltségi árat

Az előző példában a profithányad számításánál nem vettük figyelembe az előállítási költséget (ha figyelmesen olvasott, erre kellett volna figyelni). Most professzionális ROMI számításokat végzünk, azaz figyelembe vesszük a termékek előállításához kapcsolódó költségeket. Ez a képlet így néz ki:

ROMI = (Gross Profit – Marketing Investment) / Marketingbefektetés

Természetesen néhány finomság jobb megragadása érdekében jobb, ha egy többé-kevésbé konkrét példát veszünk figyelembe. Szokás szerint használjuk a legendát: mi felfújható csónakokat gyártunk.

  • Árukat 250 000 rubel áron adjuk el.
  • Egy áruegység ára 100 000 rubel.
  • 15 000 rubelt költöttünk reklámozásra egy tematikus magazinban.
  • 2 megrendelés érkezett, aminek eredményeként 2 hajó eladásra került (a magazin nagyon jó lett!).

Kezdjük azzal, hogy kiszámoljuk az eladott hajók „piszkos” (bruttó) nyereségét:

Bruttó nyereség = bruttó bevétel – az eladott áruk költsége

Bruttó nyereség \u003d 2 x 250 000 rubel. - 2 x 100 000 rubel.

Így a bruttó nyereség 300 000 rubel.

ROI = (Bruttó Profit – Marketingbefektetés) / Marketingbefektetés

ROI = (300 000 - 15 000) / 15 000 = 19 x 100% = 1900%

Nagyon tisztességes eredményt kapunk: minden reklámra fordított rubel 19 rubel nettó nyereséget hozott.

Példánk jól mutatja, mennyire fontos a megfelelő hirdetési csatorna kiválasztása. Ilyen tematikus magazint találni nagy szerencse. Ebben az esetben indokolatlan spórolni a reklámköltségvetésen, azt növelni kell.

Hogyan számítsuk ki a ROI-t online 10 másodperc alatt

Most arról fogunk beszélni, hogyan kell kiszámítani a megtérülést az analitikai rendszerekbe épített számítási függvények segítségével. Sajnos sem a Yandex.Metrica, sem a Google Analytics nem tud ilyen megoldást kínálni. Jobb, ha például „végponttól végpontig terjedő elemzőrendszert” és „CRM-rendszereket” használ. Ezek a rendszerek minden számítást önállóan is képesek elvégezni (csak meg kell adni az értékesítési adatokat).

A maximális egyszerűség szerelmeseinek, az Excelt kedvelőknek olyan szolgáltatásokat tudunk ajánlani, amelyekkel 2-3 kattintással megkaphatja az eredményt.

Rendezvényfarm

A szolgáltatás segítségével értékelheti a kiállítás munkáját, összevetve a költségeket az eladások és a munka eredményeként kapott új kapcsolatok számával.

Hatalmas plusz: egy kiegészítő lapot kínálnak, amelyen egy összehasonlító táblázat található: kiállítások - egyéb hirdetési csatornák. Ezen adatok felhasználásával kiválaszthatja a leghatékonyabb irányt a további fejlődéshez.

hubspot

Vállalkozó

Ha jól kiforgatja ezt az eszközt, akkor elegendő értékes információhoz juthat ahhoz, hogy átgondolja és megjelenítse a célokat és a levelezés „kilépését”.

Hiba: finomhangolás hiányában nehéz a csúszkát a kívánt értékre állítani.

Az eszköz a fejlettebb vizuális észleléssel rendelkezők számára hasznos: a csúszkák segítségével beállíthatják a konverziós százalékot és a megnyitási arányt, és láthatják a százalékos arány arányát a levelek „kilépési” arányához.

Miért gondolják sokan, hogy a ROI kiszámítása időpocsékolás?

Sokan úgy gondolják, hogy a ROI kiszámítása egyáltalán nem szükséges az internetes marketingbe történő befektetések értékeléséhez a termékek (anyagok, berendezések) forgalmazása, előállítása és szállítása, vagy drága szolgáltatások piacán (vagyis összetett piacokon). Ismét egy összetett piacról beszélünk, ezért az online áruházakról és az online szolgáltatásokról ebben a fejezetben nem esik szó.

  • Hosszú megvalósítási ciklus. A végső döntés meghozatalához a vevőnek sok időre van szüksége (több hónapra, de akár egy évre is).
  • Nincs átlagos csekk. Az összegek a tranzakciók értékétől függően változnak. A projekt költsége egyedileg kerül kiszámításra (az ügyfél számára). Így az „átlagos ellenőrzés” feltételes fogalom.
  • Szabálytalan haszon. A látszólag azonos tranzakciók eltérő hasznot "hoznak" (sőt, a különbség a többszörösét is elérheti). Ennek oka az eltérő szállítási feltételek.
  • Az eladó tapasztalatának és tárgyalókészségének befolyásolása a tranzakció sikeréről és jövedelmezőségéről.

Az ilyen cégek vezetőinek véleményének egyetlen pontja van a marketingfeladatok meghatározásában - ez a hívások és megrendelések generálása az értékesítési osztály számára. Senki nem fog figyelni sem az "elérésre", sem az "elköteleződésre". Úgy tűnik, minden logikus. De honnan tudod, hogy jó vagy rossz, hogy egy hónapon belül például 100 megrendelés érkezett az internetnek köszönhetően? A hálózaton történő hirdetésből származó nyereséget el kell osztani a megfelelő költségekkel, és látni fogja a reklámkampány megtérülési százalékát.

Hogyan számíthatják ki tehát a komplex piacok a marketing hatékonyságát?

A marketingtevékenység mérésének megértése előtt meg kell érteni a fogyasztó és vállalkozásunk közötti interakció elvét (az oldalon található anyagok megtekintésétől a fogyasztó tranzakció utáni viselkedéséig). A márkához való viszonyulás több mint egy évre is kialakulhat, rendszeres interakcióból és marketing tevékenységből áll.

Létezik olyan, mint a CLV indikátor, amellyel a reklámozás és marketing hatékonyságát értékelheti.

CLV vagy Customer Lifetime Value – az ügyfél értéke a vállalat teljes életciklusa során. Ez összefügg azzal a haszonnal, amelyet az ügyfél az interakció teljes ideje alatt hoz. Így nézhet ki: CLV / LTV.

Ez bizonyos értelemben nettó profit előrejelzésnek nevezhető, és felfedi az ügyféllel fennálló kapcsolat (jelenlegi és jövőbeni) értékét. Az előrejelzési modellek összetettsége és pontossága eltérő lehet.

A „Customer Importance” a CLV/LTV arányban a vállalat marketingstratégiájának kialakítására ösztönöz, hangsúlyváltásra ösztönöz (nem a negyedéves vagy havi profitra fókuszálva, hanem a hosszú távú kapcsolatok tervezésére).

A CLV / LTV az ügyfélszerzés költségének felső határa (ezért ez a mutató az egyik legfontosabb a marketing szempontjából). Így a CLV az egyik kulcsparaméternek tekinthető a marketing ROI számításánál.

CLV-érték (Customer Lifetime Value) = Az ügyfél megszerzéséből származó jövőbeli cash flow-k (nyereség) jelenértéke a vállalattal fennálló kapcsolata során.

CLV($) = árrés ($) * (megtartási arány (%) ÷ ) * megtartási arány (%))

CLV(Rs) = fedezet/nyereség (Rs) * (megtartási arány (%) ÷ ) * megtartási arány (%))

Megtartási arány (KR) – ha KU = 0 (az ügyfél soha többé nem lép kapcsolatba Önnel), akkor a végső mutató nem haladja meg a nullát.

Ha KU = 1, akkor a szolgáltatás/termék fogyasztója rendszeres vásárlóvá válik (például az Ön szállodája szolgáltatásait fogja igénybe venni, amikor az Ön városába érkezik). Más szóval, hűséges vásárlóvá válik, aki készen áll arra, hogy korlátlan ideig nyereséget hozzon a cégnek.

Például a szállodai ügyfelek CG-je minimum 0,5 (50%) vagy maximum 0,8 (80%).

A kedvezmény mértéke 10%.

Az ügyfél által hozott nyereség: minimum - 5000 rubel. és maximum - 30 000 rubel. (példaként: 4 szálloda átlagos statisztikai mutatóinak kialakulási ideje / periódusa 10 év).

Az örök periódusban a haszon/marzs értéke = marzs osztva a diszkontrátával. Most használjuk a fenti képletet:

CLV min = 5000 dörzsölje. x (50% / 1,1) = 2272 rubel.

CLV max = 30 000 dörzsölje. x (80% / 1,1) = 21 818 rubel.

A CLV mutatója annak a hasznának, amelyet 1 vendég hoz a szállodának (vagy a cég nyereségét 1 ügyféltől).

Tegyük fel, hogy 1 ügyfél vonzására fordított kiadásaink 1 ezer rubelt tettek ki. Eszközök,

Minimális hatásfok = 2272 / 1000 = 227%

Maximális hatásfok = 21 818 / 1000 = 2 181%

Ez a példa azt mutatja, hogy a marketingköltségek megtérülnek (több mint tisztességesen!).

jegyzet hogy példáink nem vesznek figyelembe bizonyos tényezőket, például a marketing osztály fenntartási költségeit és néhány egyéb költséget. De ha tudja, hogyan kell kiszámítani a megtérülést, akkor a szervezet könnyen megadja az együtthatókat.

Ezenkívül ne feledkezzünk meg a keresztértékesítésről, például a szállodában található étterem meglátogatását, kirándulások megrendelését stb. - ez az értékek megváltozásához vezet (mind felfelé, mind lefelé).

A hosszú távú kapcsolatok kiépítése az ügyféllel a leghatékonyabb módja annak, hogy megtartsd őket.


A ROI (befektetés megtérülése) a befektetés megtérülési rátája. Lehetővé teszi a vállalat befektetéseinek hatékonyságának kiszámítását. A cikkben részletesebben elmondjuk, mi a ROI, hogyan kell kiszámítani, képleteket és számítási példákat adunk.

Ebből a cikkből megtudhatja:

Mi az a ROI

A ROI a befektetés megtérülésének mértéke, amelyet a befektetés megtérülésének értékelésére használnak. Százalékosan tükrözi a projekt jövedelmezőségét - ha az érték meghaladja a 100%-ot, vagy veszteségességét - ha az érték kisebb, mint 100%.

Az alternatív javaslatok értékelésének kérdése különösen fontos a korlátozott pénzügyi források miatt. A befektetők a pénz befektetése előtt meghatározzák befektetéseik megvalósíthatóságát és várható eredményességét, amihez kiszámítják a befektetés megtérülését (ROI).

ROI számítási képlet

Számos képlet létezik a ROI kiszámítására. A leggyakrabban használt a következő:

ROI = (bevétel - költség) / befektetés összege * 100%

A ROI arány kiszámításához a következő adatokra van szükség:

  • önköltség - nyersanyagok és anyagok beszerzésének, szállításnak, gyártásnak a költségei, marketing és hirdetési költségek stb.;
  • bevétel - egy termék vagy szolgáltatás értékesítéséből származó végső nyereség;
  • beruházás összege - a befektetett pénz összege.

A befektetés megtérülésének normatív értéke

A nyereség és a befektetés aránya megmutatja, hogy az első hányszor nagyobb, mint a második. Ha a kapott érték 100-nál kisebb, akkor a befektetés nem térül meg (lásd még).

ROI számítási példa

Fontolja meg egy feltételes példa segítségével a befektetés megtérülésének összehasonlítását háromféle termék fejlesztésében:

Beruházás a fejlesztésbe

Mennyiség

Kiadás

1. termék

2. termék

3. termék

Számítások:

1. termék = ((1350 - 1012) * 9) / 2804 = 108,5%

2. termék = ((1450 - 1015) * 11) / 4600 = 104%

3. termék = ((980 - 755) * 8) / 1581 = 113,9%

A számítások eredményei azt mutatják, hogy a 2. termék a legmagasabb értékű határjövedelmezőséget tekintve, és abszolút értékben több profitot hoz, de a befektetés megtérülése a legkisebb. De a legalacsonyabb határnyereséggel rendelkező 3. termék mutatta a legjobb eredményeket a befektetések hatékonysága szempontjából. A menedzserek módosíthatják a termékpromóciós politikát: növelhetik a 3. termék mennyiségét, optimalizálhatják a költségeket a marginális jövedelmezőség növelése érdekében. Ugyanakkor fontos egyensúlyt teremteni, hogy az aktivitás és a 3. termékbe történő megnövekedett befektetés ne vezessen a ROI csökkenéséhez. Ehhez fontos annak folyamatos kiszámítása és a dinamika nyomon követése, időben történő vezetői döntések meghozatala. .

Az időszak jövedelmezőségének értékelése

Ha az előző képlethez hozzáadunk egy időszakot, akkor ez lehetővé teszi, hogy megbecsüljük az eszköz tartási időszakának jövedelmezőségét, és mennyivel nőtt a befektetett pénzeszközök összege az időszak végére:

ROI = (Összes befektetés az időszak végén + Az időszak nyeresége - Az időszak befektetésének összege) / Beruházás összege az időszakban * 100%

ROI = (Profit + (Eladási ár - Vételi ár)) / Vételi ár * 100%

ahol a nyereség az a bevétel, amelyet az eszköz (tőke) birtoklása teljes ideje alatt kapnak;
A vételár az az ár, amelyen egy eszközt (tőkét) vásároltak;
Az eladási ár az az ár, amelyen az eszközt (tőkét) a tartási időszak végén értékesítik.

ROI képlet a reklámozás hatékonyságának kiszámításához

A reklámiparban a ROI-t az egyes reklámkampányok értékelésére használják. Ebben az esetben egyszerűsített számítást alkalmaznak, amely nem veszi figyelembe a beszerzés, a logisztika, a bérek stb. költségeit. A becslés csak a reklámkampány költségét tartalmazza. Ennek ismeretében helyesebb a mutatót ROMI-nak (marketingbefektetés megtérülése) nevezni, mert a marketingbefektetések eredményességét értékeli. A számítási képlet így néz ki:

  • marginális jövedelmezőség vagy felár (lásd még határnyereség számítása és elemzése egy példán );
  • reklámkampány költségvetése
  • reklámkampány bevétel.

Ha a mutató értéke meghaladja a 100%-ot, akkor ez azt jelenti, hogy a reklámbefektetések teljes mértékben megtérültek és nyereséget hoztak. Ha az érték 100%, akkor kétszer annyit keresett, mint amennyit a reklámkampányba fektetett. A negatív érték az ellenkezőjét sugallja – a reklámbefektetések nem voltak hatékonyak.

ROMI számítási példa

Számítsuk ki a ROMI értéket a példa segítségével, ha tudjuk marginális jövedelmezőség (%):

  • 25%-os marginális jövedelmezőség
  • a hirdetési költségek 190 ezer rubel,
  • bevétel 970 ezer rubel.

Eredmény: Bruttó nyereség \u003d 970 * 0,25 \u003d 242,5 ezer rubel.

ROMI = (242,5–190) / 190 * 100% = 27,6%

A ROMI jelző hibás, mert nem veszi figyelembe a vállalkozás összes kiadását a reklámkampány során. De ebben az esetben a változások dinamikája fontos - ez egy objektív mutató. Az ilyen elemzést legalább havonta egyszer ajánlott elvégezni. A befektetés megtérülésének nyomon követésével lehetővé válik azok kompetensebb elosztása a befektetés megtérülésének növelése érdekében.

Mi a különbség a ROI és a ROMI között?

A két ROI és ROMI mutató közötti különbség az, hogy a ROI a legáltalánosabb fogalom, és minden befektetés hatékonyságát mutatja. A ROI tulajdonképpen egy pénzügyi mutató, de a marketingesek ezt a mutatót átvették és elkezdték használni az egyes marketingkampányok értékelésekor, aminek eredményeként megjelent egy konkrétabb eset - a ROMI mutató - a marketingbefektetés megtérülése.

ROI elemzés

A ROI egy relatív mutató, több befektetési objektum összehasonlításakor segít azonosítani azt az objektumot, amely a legnagyobb megtérülést hozza. Ugyanakkor abszolút értékben a többi projekt profitmutatói magasabbak lehetnek.

A projektek rangsorolása után világossá válik, hogy melyikük igényel további fejlesztést, promóciót, és melyeket kell felfüggeszteni.

Ha a ROI szerkezetéről beszélünk, a potenciális profitnak négy kategóriája van, amelyet egy vállalat egy projekt eredményeként kaphat:

  • a munkaintenzitás csökkentése (munkaerőköltségek);
  • a tőkeköltségek csökkentése (anyagköltségek, írószerek, nyomtatási költségek, energiaköltségek stb. csökkentése);
  • a munka termelékenységének növekedése (általában olyan megoldások megvalósításával érhető el, amelyek a rendszer kényszerleállásának csökkenéséhez vagy bizonyos feladatok végrehajtásának hatékonyságának növekedéséhez vezetnek);
  • üzleti nyereség (általában ez a vállalat reálprofitjának növekedése, amely az értékesítés szintjének növelésével, az egy vásárlóra jutó profit növelésével stb. érhető el).

Gyakran felmerül a kérdés: miért használjunk négy különböző kategóriát a megtérülés kiszámításához. A válasz egyszerű: minden kategória a bevétel/kiadás arány egy-egy fontos aspektusának bemutatására szolgál. Ezek együttesen lehetővé teszik a projekt egészének sikerességének meglehetősen pontos értékelését.

A ROI előnyei és hátrányai

A ROI komoly hátránya, hogy nem veszi figyelembe a profit időzítését. Minden alkalommal, amikor pénzt fektetnek be egy projektbe, addig "konzerválják", amíg el nem kezd nyereséget termelni. Az egyik projektben összegyűjtött pénz nem fektethető be egy másikba. Ezért a befektetőknek figyelembe kell venniük a befektetésekből származó korábbi pénzáramlás előnyeit, hogy más befektetésekre is legyenek források.

Vannak más hátrányai is:

  1. A számítás alapja a számviteli nyereség, amely különböző számviteli módszerektől függhet.
  2. A ROI relatív mérték, ezért nem veszi figyelembe a befektetés összegét.
  3. A projekt időtartamát nem veszik figyelembe
  4. A pénz időértékét figyelmen kívül hagyják.

Ennek az aránynak azonban vannak előnyei is:

  • A számítások egyszerűek és meglehetősen gyorsan elvégezhetők.
  • A jövedelmezőség százalékos mérésének jól ismert fogalmát alkalmazzák.
  • A számviteli nyereség könnyen kiszámítható a pénzügyi kimutatásokból.
  • A projekt teljes időtartamára vonatkozik.
  • A menedzserek és a befektetők hozzászoktak a profitban való gondolkodáshoz, ezért ez a módszer érthetőbb számukra.

következtetéseket

A befektetési befektetések eredményességének a tulajdonos, a befektető, a bank vagy a kormányzati szervek szemszögéből történő teljes körű felméréséhez a projekt különböző összetevőit figyelembe kell venni. Ha csak egy teljesítménymutató-készletet állítunk elő, fennáll annak a veszélye, hogy a projekt más érdekelt felek szemszögéből nem megfelelően jelenik meg.

Különféle gazdasági forrásokban ilyen rövidítésekkel találkozhat: ROI és ROR. A pénzügyi teljesítményről van szó. Az első esetben a befektetés megtérülése vagy megtérülési mutatója van. A második esetben a megtérülési ráta. Ezt a mutatót egy beruházási projekt jövedelmezőségének vagy veszteségességének mértékére használják.

Az orosz nyelvű irodalomban ezeknek a mutatóknak más neveik is lehetnek. Különösen nevezhetőek a befektetett alapok megtérülésének, megtérülési rátának, a befektetett tőke megtérülési rátájának.

Minden sikeres befektető nagy figyelmet fordít a ROI-ra. A befektetés megtérülésének konkrét értékeinek megértése szükség esetén lehetővé teszi a megfelelő beruházási projekt időben történő módosítását és módosítását. Ez a befektető szakmai tevékenységének hatékonyságának növekedéséhez vezet.

A ROI együtthatót általában százalékban fejezik ki. Abban az esetben, ha ez meghaladja a 100%-ot, a befektető befektethet az elemzett beruházási projektbe, mivel annak jövedelmezősége bizonyítottnak tekinthető. Ha a mutató 100% alatt van, akkor nagy a valószínűsége annak, hogy a befektetett tőke nem térülhet meg.

A ROI kiszámításakor általában a következő adatokat használják:

  • az előállított áruk vagy szolgáltatások költsége, amely a teljes termelési költségből áll. Nyersanyag beszerzésről, logisztikai költségekről, a vállalkozás alkalmazottainak béréről beszélünk;
  • a teljes bevétel értéke, amelyből az önköltségi árat nem vonják le;
  • bevétel, amely meghatározott áruk vagy szolgáltatások értékesítéséből származó végső nyereség;
  • a beruházások összege, amely az adott projekt megvalósítására fordított összes költségből áll.

Számos képlet létezik a ROI kiszámítására. A legegyszerűbb közülük:

Ahogy fentebb írtuk, egyfajta vízválasztó, a jövedelmezőség és a befektetés megtérülési pontja a 100%-os eredmény. Nagyobb érték előrejelzi a beruházási projekt jövedelmezőségét, kisebb érték - veszteséges.

A gyakorlatban sok sikeres befektető megszokta, hogy havi rendszerességgel számolja a befektetés megtérülését. Ez a megközelítés biztosítja a befektetés megtérülésének meglévő dinamikájának nyomon követését, és ezáltal segít a legteljesebb és legobjektívebb képet kapni arról, hogy mi történik.

Milyen területeken célszerű pályázni?

A ROI lehetővé teszi a tőkebefektetések szinte minden típusának megtérülésének kiszámítását. Ugyanakkor e szabály alól vannak egyéni kivételek.

A ROI mutató lehetővé teszi a következő területek elemzését: direkt marketing, eladásösztönzés, vásárlói hűségprogramok és mások.

A nehézségek a ROI kiszámításakor kezdődnek, amikor az elemzett marketingesemény összetett és nem osztható helyesen alkotóelemeire. Ezenkívül lehetetlen kiszámítani a marketingkutatás költségeit.

ROIC

Teljes formájában a befektetett tőke megtérülése. Oroszra lefordítva ez a befektetés megtérülését jelenti. Ezt az arányt használják a pénzügyi kimutatások elemzésekor a vállalat jövedelmezőségének értékelése céljából.

A ROIC értéke a gazdálkodó szervezet fő tevékenységébe történő tőkebefektetés hatékonyságának fokát mutatja. Ennek a mutatónak az értéke lehetővé teszi a külső befektetők által biztosított tőke megtérülésének meghatározását.

Vagyis a beruházási projektbe fektetett pénz tényleges megtérülésével foglalkozunk.

Számítási képletek

A ROIC egyfajta mutató, amely a vállalat tevékenységének sikerességét tükrözi a beszámolási időszakban, amely a jelenlegi elemzés tárgya. A potenciális befektetők különösen érdeklődnek a helyes számítás iránt.

Két lehetőség van ennek a mutatónak a kiszámítására. Az első esetben:

A második esetben:

Annak érdekében, hogy a számítások helyesek legyenek, egy fontos szempontot kell figyelembe venni. A nettó működési eredményt a korrigált adók nélkül kell tekinteni.

Ennek a mutatónak a számítása során az éves vagy negyedéves eredménykimutatásból kell adatokat venni, az elemzést végző személy konkrét céljaitól függően.

Mire használják?

A ROIC-ot olyan mutatóként használják, amely jelzi egy adott vállalkozás azon képességét, hogy hozzáadott értéket termeljen a versenytársakkal összehasonlítva. Egyrészt, ha a mutató szintje elég magas, akkor ez a szakszerű és hozzáértő gazdálkodás bizonyítékának tekinthető. Másrészt ennek az együtthatónak a magas értéke azt jelentheti, hogy az üzletvezető csak a profit teljes kicsavarására koncentrál. Ebben az esetben a jövedelmezőség, a vállalkozás növekedésének és fejlődésének lehetősége kerül feláldozásra.

Így Ön és én megértjük, hogy a befektetés megtérülési mutatója csak közvetett kifejezése a vállalkozás valós értékének.